Chinatown

 

Helstøpt film noir hvor en enkel sak utvikler seg til en malstrøm av politisk skandale, omfattende korrupsjon og mørke familiehemmeligheter – en natt i Chinatown.


Som i så mange andre privatdetektivfilmer starter det hele på kontoret. J. J. Gittes, makeløst spilt av Jack Nicholson, viser seg tidlig som et arketypisk eksemplar av sin art: hardkokt, misantropisk og dødelig kjapp i replikken. Samtidig er han dypt kritisk til samfunnet rundt seg, vel vitende om at han selv bidrar til å besudle dette gjennom sitt virke, som i stor grad består av å snikfotografere hyrdestunder for å skaffe fellende bevis på utroskap til forsmådde ektefeller. Når en vakker, men nervøs kvinne en dag møter opp og forsøker å overtale ham til å droppe saken han arbeider med, kan han dermed kun gjøre en ting: dykke dypere ned, til bunnen er nådd, hvor guffen den enn skal vise seg å være.


Chinatown regnes i dag for å være en noir- klassiker på linje med filmer som Malteserfalken (1941) og Den store søvnen (1946), og selv om dette faktisk er en film fra 1970-tallet som portretterer 1930-tallets California, er det lite ved filmen som minner om en pastisj. Den mørke stemningen og følelsen av håpløshet som gjennomsyrer handlingen synes å ligge som en naturlig bestanddel i regi og manus, heller enn å være en påklistret effekt. Og det er kanskje ikke så rart: Chinatown ble til i en tid da de rådende myndighetene hadde vist seg som ytterst upålitelige gjennom Watergate- skandalen, og for Polanskis del hadde det kun gått fem år siden hans høygravide kone, Sharon Tate, ble bestialsk myrdet i deres eget hjem av Manson-familien. Erkjennelsen av at alt ikke ender godt skal etter sigende ha vært grunnen til at Polanski kranglet seg til en drastisk omskrivning av slutten som opprinnelig stod i Robert Townes’ manus, og resultatet av dette utgjør en av filmhistoriens uforglemmelige sluttscener.


(Omtale bearbeidet fra Bergen Filmklubb)


Utvidet omtale fra Thorkell:

Chinatown and Blade Runner are the best neo noir films ever made (IMO). Here everything works (much like in Godfather). Yes Polanski does a great job with his very classical golden-age-Hollywood approach (the invisible camera, the use of shadows, colours...) but he also happens to have a magnificent script. One of the best ever written.
What fascinates me most about this film is that the stories within the film mirror each other.

SPOILERS!
The rape/incest story is in perfect harmony with what is happening in California.

1) A man of power and wealth gets away with rape and incest and keeps making his victim suffer. A kind man tries to help but gets killed.
The fruit of the rape ends in the hand of the rapist.

2) A man of power and wealth (same man) "rapes" the farmers by keeping water from them and by doing so steals their land. A kind man (same
man) tries to help but gets killed. Here the rich man also walks away with the fruit of the rape, the stolen land.

Wealth and power will always trump justice and the rich will always get away with sin and murder, be it on small or big scale.
END OF SPOILERS

If there is one thing that unites the films of Polanski it is his interest in human nature and his honesty about it. He is not afraid to show us the dark side of human nature, be it antisemitism at the old peoples home, infidelity or incest. This honesty even extends to self mockery when Polanski has Jack Nicholson say: "Hello, Claude. Where'd you get the midget?" when he sees Polanski in the film. Polanski is rather short ( 5' 3" / 1.6 m) a fact most men try to downplay. Here Polanski mocks his own short stature.

And how great is John Huston. Man, you can see the master is loving this role (a role most actors would not touch). The way he says "She is also mine", without a hint of shame or regret, is chilling.

This film just gets better and better every time you see it. I have seen it quite often but I was glued to the screen when I saw it again just now. This film is one of the greatest hallmark in cinema history and Polanski's best technological achievement. It goes to show what Polanski could do if he just got the freedom, the crew and the finance he needed. Very much like Hitchcock Polanski blossomed within the Hollywood system. It makes one wonder what marvel we could have seen had he stayed there.

Fakta om filmen

  • Originalens tittel: Chinatown
  • Sjanger: Drama, mysterie
  • Nasjonalitet: USA
  • Årstall: 1974
  • Regi: Roman Polanski
  • Skuespillere: Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston
  • Manus: Robert Towne
  • Foto: John A Alonzo, Stanley Cortez
  • Klipp: Sam O'Steen
  • Musikk: Jerry Goldsmith
  • Format:
  • Språk: 
  • Varighet: 130 min
  • IMDb: 8,2