Vårens visninger

Klikk på bildet  for å laste ned Flyeren

Klikk på bildet for å laste ned     Plakaten

Ali: Fear Eats the Soul

KinoCity tirsdag 05.11 klokken 21:00-22:45, aldersgrense 15 år
Emmi og den yngre fremmedarbeideren Ali finner - og trenger hverandre, men møter bare fordommer og en frykt for annerledeshet - en fortærende angst!

En regnvåt kveld søker Emmi, en eldre, enslig vaskekone, ly i en ukjent bar som viser seg å være et tilholdssted for arabiske fremmedarbeidere. Idet hun kommer inn, snur bargjestene seg og stivner. En servitør utfordrer en ung marokkaner, Ali, til å danse med henne. Han beskriver gebrokkent sin rolle i det tyske samfunnet : «Tysker herre, araber hund.» «Ali» er ikke engang hans rette navn, men en fellesbetegnelse for mørkhudete fremmedarbeidere. Mot alle odds og anbefalinger utvikler det seg et kjærlighetsforhold mellom dem. Angsten eter sjelen er en uvanlig filmopplevelse ved at den er rørende uten å være sentimental. Fassbinder har laget et melodrama, men har sløyfet de melodramatiske høydepunktene – bare den stille desperasjonen er tilbake. Filmen gir et usentimentalt blikk på de kreftene som motarbeider forhold på tvers av raser og kulturer. Selv om filmen er 45 år gammel, er den like relevant i dag. Fassbinder viser oss, stilsikkert og usentimentalt, kreftene som ligger i grupper med samme referanser, og problemene som oppstår i kontakten mellom disse. Uten overflødige detaljer gjør han dette til en kraftfull skildring av menneskets frykt for det ukjente, og de underbevisste kreftene som synes å overstyre menneskets kontroll. Emmi ønsker ikke å la seg knekke av fordommene hun møter, men kan hun unngå å la seg knekke av desperasjonen og opprettholde håpet? Angsten eter sjelen drar oss inn i det som synes å være en stiv, deterministisk og kald tilværelse. Finnes det ingen som kan se forbi fordommene? Vi kjemper med og for Emmi og Ali, men også de fremviser menneskelige feil, gang på gang. Likevel er det noe med deres kamp, deres menneskelighet og deres feil, som gjør at dette står igjen som en håpefull film. Angsten eter sjelen blir regnet blant Fassbinders beste filmer. (Omtale basert på Cinemateket i Kristiansand, Trondheim filmklubb og Bergen Filmklubb). tale

Fakta om filmen

• Originalens tittel: Angst essen Seele auf
  • Norsk tittel: Angsten eter sjelen