Høstens visninger

Klikk på bildet  for å laste ned Flyeren

Klikk på bildet for å laste ned     Plakaten

City of God

KinoCity tirsdag 19.11 klokken 21:00-23:45, aldersgrense 18 år
Gnistrende fortelling om to gutters oppvekst med både gjengkriminalitet og positive talenter i den brasilianske slummen - The Cidade de Deus!

City of God er en fargesprakende, intens og maksimalistisk beskrivelse av slumtilværelse i Rio de Janeiro. Vi følger to gutters ferd fra anonym fattigdom på slutten av 60-tallet til karrierer som fotograf og gjengmedlem. Li'l Zé ender opp med å lage nyhetene Rocket tar bilder av. Historien blir fortalt med stor entusiasme og kjærlighet for sine hovedpersoner. På en måte som kan minne om Scorseses bredt anlagte epos blir vi også presentert for en ansamling fargerike bipersoner. Det er ikke til å unngå at dette tidvis er brutalt og vondt. Dette er tross alt en rystende skildring av livet i Rio de Janeiros verste slumområde, med en småkriminell gjeng hvor alle har en gryende appetitt for ran og mord. Men det fråtses aldri i jævelskap. Først og fremst er dette et varmt portrett av mennesker som gjør hva de kan for å overleve. Man trenger slikt! Filmen er mesterlig fotografert, klippet og lyssatt, og alle filmmediets muligheter tas i bruk, fra stillbilder til realistiske point-of-view-skildringer, og et arsenal av ekspressive filmteknikker. En imponerende og uforglemmelig filmopplevelse som fikk fire Oscar-nominasjoner: for beste regi, manus, foto og klipp. Regissør Meirelles skaper et portrett av ”favelaen” som en blodtørstig og nådeløs, men allikevel vital arena. Av og er det nesten som om slummen selv er den viktigste karakteren i City of God. (Omtale basert på Trondheim filmklubb og Cinemateke

Fakta om filmen
  • Originalens tittel: Cidade de Deus
  • Norsk tittel: