Vårens visninger

Klikk på bildet  for å laste ned Flyeren

Klikk på bildet for å laste ned     Plakaten

DSMF: Beasts of the Southern Wild

Union Scene tirsdag 17.09 klokken 20:00-21:45, aldersgrense 11 år
Polene smelter, havet stiger og en storm er på vei! Vesle, fattige Hushpuppy må kjempe for det hun har kjært når naturen går av hengslene.

Dramatiske endringer truer tilværelsen til den seks år gamle jenta Hushpuppy. Hun er en av beboerne i "Bathtub" - et lite, fattig samfunn ved kysten sør i Louisiana, avskåret fra resten av verden. Her bor hun alene med sin fordrukne far. Han har lært Hushpuppy å overleve på egen hånd, noe som snart blir viktig når han blir alvorlig syk. Når en storm setter Bathtub under vann, må Hushpuppy kjempe for sitt elskede hjemsted og legger ut på en ferd for å finne sin mor. Kritikerhyllede Beast Of The Southern Wild er et utemmet fyrverkeri av en film som handler om å finne sin plass i en verden som stadig er i endring. Et energisk og utemmet eventyr for et voksent publikum. Quvenzhané Wallis som spiller Hushpuppy gjør en utrolig innsats og skaper en filmhelt av sjeldent kaliber. (Hun var bare seks år gammel da filmen ble spilt inn, og ble tidenes yngste Oscarnominerte hovedrolleinnehaver.) Beast Of The Southern Wild ble nominert til fire Oscar-priser i 2013, blant annet beste film og regi. Den vant prisen for beste film på Sundance filmfestival. Litt senere tok den Cannes filmfestival med storm, og fikk den prisen for beste debutfilm. På Haugesund filmfestival vant den den norske filmkritikerprisen. ...fantastisk film med tidløse kvaliteter, et drømmende uttrykk, en sterk historie om tilhørighet og en utrolig innsats av filmens lille hovedrolleinnehaver. (NRK Filmpolitiet 6/6) (Omtale basert på Platekompaniet, NRK Filmpolitiet og Trondheim filmklubb)

Fakta om filmen
  • Originalens tittel: DSMF: Beasts of the Southern Wild
  • Norsk tittel: