Bonnie And Clyde

Filmhistoriens mest sympatiske forbrytere? They are young, they are in love, they kill people!   

Bonnie and Clyde sendte i sin tid elektriske støt i den korpulente kroppen til det gamle Hollywood. Denne hippe, brutale og tilsynelatende amoralske filmen sprengte grenser for hvordan man kunne fremstille vold og lovløshet på film.

Clyde Barrow prøver å stjele bilen til Bonnie Parkers mor. Slik møtes Bonnie og Clyde, og de innleder en forbryterkarriere hvor de kjører rundt med sin gjeng og raner banker på den amerikanske landsbygda på 30-tallet. De stjeler biler, raner banker og skyter med skarpt mot politet. Det er mytene om de store revolvermenn og lovløse bander som driver dem; ambisjonen om å skrive sine navn inn i den amerikanske historien.

Bonnie and Clyde ble lansert med slagordet: «They are young, they are in love, they kill people». De historiske personene Bonnie og Clyde blir i filmen fremstilt som sympatiske individualister på kant med loven, noe som ble godt mottatt i ungdomsmiljøene i 1960 åras USA. Historien om Bonnie og Clyde har blitt filmatisert flere ganger, blant annet av Fritz Lang, You Only Live Once (1937) og Nicholas Ray, They Live by Night (1949). I disse, og mange andre tidligere gansterfilmer, var det som oftest et klart skille mellom de lovlydige og de lovløse; mellom de gode og de onde. I Arthur Penns utgave viskes dette skillet ut.

Bonnie and Clyde er "sett med et europeisk øye" et definitivt høydepunkt fra amerikansk 60-tall. Med sin stilsikre blanding av gangsterfilm og road movie, fransk nybølge og klassisk Hollywood, treffer den en rastløs nerve med røtter tilbake til den amerikanske westernfilmen. Det hviler noe deilig og faretruende, og på samme tid komisk uforløst over karakterene i Bonnie and Clyde. Arthur Penn etablerer en kortpustet stemning som får filmen til å hele tiden balansere mellom romantisk eventyr og brutal virkelighet.

Sannsynligvis anser Clyde et bankran for å være det ypperste uttrykket for sin egen frihet og uavhengighet. Men Penns bilder av ham "stadig innrammet av bilvinduer, dører, speil" viser hvor feil han tar. Mange kritikere hadde sterke innvendinger mot den brutale grafiske volden i filmen da den kom, men en viktig innvending var at Bonnie og Clyde aldri var sadistiske eller onde. De dreper bare når de må, og den mest brutale volden blir rettet mot Bonnie og Clydes bande. Bonnie and Clyde kan slik sees som en tragikomisk parabel på det amerikanske uskyldsmotivet hentet fra melodramaene og screwball-komediene fra 30- og 40-tallet. De sentrale karakterene lengter sterkt etter å oppnå sine drømmer om sosial status, og ikke sjelden må de "ofte klossete" bryte loven for å nå dit. Men i Arthur Penns univers skal vi se at det ikke finnes noen romantiske snarveier for å oppnå sine drømmers mål. (Omtale basert på USF og Cinemateket)  tale her...


Fakta om filmen

  • Originalens tittel: Bonnie and Clyde
  • Sjanger: Action, biografi, krim
  • Nasjonalitet: USA
  • Årstall: 1967
  • Regi: Arthur Penn
  • Skuespillere: Warren Beatty, Faye Dunaway, Michael J Pollard
  • Manus: David Newman, Robert Benton
  • Foto: Burnett Guffrey
  • Klipp: Dede Allen
  • Musikk: Charles Strousse
  • Format: Blu Ray
  • Språk: Tale: ENG, tekst: NOR
  • Varighet: 111 min
  • IMDb: 7,9