Vårens visninger

Klikk på bildet for å laste ned vårens Programflyer,

Klikk på bildet for å laste ned     vårens Plakat,

Program våren 2020

2010-tallet

På tide å gå på kino!

Vårens tema er 2010-tallet, vår egen tid. Og hvordan er så filmkonsumet vårt i dag? Vi streamer, vi ser serier, og vi ser på mobilen. Samtidig har det kommet mange flotte filmer, som verken har gått på kino eller som så mange har fått med seg. Det gjør vi noe med. På tide å gå på kino!

Først – noen ord om filmen som kommersielt underholdningsmedium anno 2010-tallet. Kinoen utfordres av TV, nettbrett og mobiler(!). Tenk på det; for 10 år siden streamet vi ikke filmer på Netflix. I dag, er detflix og HBO to av våre viktigste portaler til filmopplevelser. Gjerne på mobilene våre. Netflix og Amazon produserer egne filmer selv, gjerne av høy kvalitet, slik som Roma og The Irishman, og enkelte filmer kommer ikke på kino i det hele tatt.

Seriene har tatt over. De er like påkostet og har de samme stjernene og regissørene som filmene. Vi ser Game of Thrones, House of Cards, Broen, Stranger things, Westworld, A Handmaids tale, Mindhunter og The Crown, for å nevne noen. I 2017 vendte David Lynch tilbake med en ny sesong av Twin Peaks, 27 år etter at den banebrytende serien ble vist. Twin Peaks var kanskje den første TVserien som fikk samme status og trollbandt publikum på samme måte som de beste filmene, med en av de fremste filmskaperne i førersetet. Hva passer vel bedre enn at vi viser David Lynch’ stemningsmessige forløper til Twin Peaks – Blue Velvet! Naive Jeffrey (Kyle MacLachlan) finner et avkuttet menneskeøre og ledes inn i en verden av dop, kriminalitet og perversjoner – i en av 1980- tallets mest omdiskuterte filmer! Lynch navnebror, David Fincher, er en av vår tids største film- og serieskapere, med serier som House og Cards og Mindhunter. Vi har plukket ut hans kanskje største kultfilm til programmet. Hvilken, spør du? Se lengre ned, svarer vi.

Animasjonene blir mer og mer virkelighetstro. Disney gir ut nye, mer realistisk animerte versjoner av sine ganmle klassikere, som Aladdin og Løvenes konge. I det siste har også noen av våre mest kjente skuespillere blir animert på film, slik som Carrie Fisher og Peter Cushing i de siste Star Wars-filmene, og Robert De Niro og Al Pacino i Scorseses The Irishman.

Det er flere kvinnelige helter enn før! Harvey Weinstein ble sendt i fengsel etter Metoooppryddingen og kjønnsbalansen har endret seg sakte men sikkert i riktig retning. Nå har vi flere kvinnelige hovedpersoner i store serier og filmer, som Star Wars og Hunger Games, Avengers Captain Marvel og Frost. Filmklubbens tøffe heltinne, Nie Yinniang, blir kidnappet og lært opp i kinesisk kampkunst som leiemorder – med oppdrag å drepe mannen hun elsker… Enestående vakkert av den taiwanske filmskaperen Hsiao-Hsien Hou!

2010-tallet har vært et godt tiår for apokalypser og skrekk, med orginale filmer og serier med god mottakelse. Eksempelvis The Walking dead, The Kingdom, Blindfold og the Babadok.

Det strømmer på med superheltfilmer, med Superman, Batman, Wonder Woman, Ant-Man, Guardians of the Galaxy, Spiderman, Captain Marvel og resten av gjengen i the Avengers. Gjennom 2010-tallet har det kommet over 20 filmer bare med Avengers-helter og Avengersserien har spilt inn over 20 milliarder dollar. Disney eier Marvel, Star Wars i tillegg til sine egne filmer, og holder en fet hånd over dekadens mest innbringende filmer.

Og hva viser Filmklubben av alt dette? Ikke så mye! Vi tar heller tak i de aller beste filmene fra 2010- tallet som fortrinnsvis ikke er vist i Drammen tidligere og som ikke er gjengangere på TV på noe vis. (Vi skulle riktignok helst hatt med en av Netflix’ egenproduksjoner også, og vist hvordan den tar seg ut på kino, men det fikk vi ikke rettigheter til.) Dere skal få se Cannes-vinnere, utenlandske Oscarvinnere, både overraskende og banebrytende dokumentarer, store comeback og nye stjerneskudd!

Vi starter med en av tiårets mest bemerkelsesverdige - og beste - filmer! Holy Motors er annerledes enn noe du har sett før. En bemerkelsesverdig reise gjennom Paris' gater, hvor vi følger Monsieur Oscar - en mystisk forkledningsekspert på oppdrag i en hvit limousin. Hans roller spenner fra å spille en aldrende millionær, gangster, bekymret forelder og anarkistisk uteligger. Holy Motors er en brilliant, eksperimentell, spektakulær og fantastisk demonstrasjon av hva en film kan være. Filmen markerte mesterregissør Leos Carax' retur som filmskaper.

Deretter følger vi opp med den ferske gullpalmevinneren fra Cannes: The Square: Regissør Ruben Østlund har levert en rekke sterke filmer gjennom dette tiåret. Med sitt særegne, satiriske og sylskarpe blikk harselerer han over samtiden, kunsten og media. Det blir både ubehagelig og vanvittig morsomt!

Andrea Arnold har laget flere glitrende filmer fra Storbritannias arbeiderklasse. Denne gangen tar hun oss med på en en pulserende og ekstatisk roadtrip gjennom USAs kaleidoskopiske kulturelle, tradisjonelle og historiske landskap. Tenåringsjenta Star rømmer fra sin alkoholiserte far og legger ut på en reise gjennom USA sammen med en gjeng andre unge, frie sjeler. Uten noe å tape, blir hun sugd inn i deres verden med fester, dop og turbulente kjærlighetsliv. Andrea Arnold viser oss en bedre, mer humanistisk verden, som aldri føles fordreid eller anstrengt.

Det siste tiåret har vært en arena for gode dokumentarer. I The Red Pill dokumenterer feministen Cassie Jaye den mystiske og polariserende verdenen til Men's Rights Movement - og begynner etterhvert å sette spørsmålstegn ved sine egne oppfatninger. Filmen utfordrer sitt publikum til å trekke fra sløret, sette spørsmålstegn ved samfunnsnormer og å åpne seg selv for et alternativt syn på likestilling, makt og privilegier.

En helt enestående dokumentar får vi fra Peter Jackson. Jackson er en av vår tids store filmskapere, spesielt med Ringenes Herre-trilogien, og også Hobbiten-trilogien som varte inn i 2010-tallet. Jackson har en enorm interesse for 1. verdenskrig og har gjort et banebrytende arbeid for å tilgjengeliggjøre historien for oss. Bli med på en reise inn i skyttergravene under 1. Verdenskrig. 100 år gamle film- og lydopptak er levendegjort med ny teknologi og tar fullstendig pusten fra deg.

Lars von Trier er en ustoppelig leverandør av god film, som alltid berører og skaper debatt. Justine og Michael gifter seg, men lykken kan bli kortvarig. Planeten Melancholia er på vei mot jorden. Verdens undergang har aldri vært vakrere.

Paul Schrader trekker trådene mellom legendariske Taxi Driver i 1976 og First Reformed drøyt 40 år senere. Et intelligent og selvransakende drama hvor den alkoholiserte presten Toller sliter etter sønnens død i Irak. Gravide Mary trenger hans hjelp i spørsmålet om å behode barnet, spørsmålet er om oppgaven blir hans frelse eller undergang.

Kenneth Lonergans «Margareth» fra 2011 er en film har gått under radaren for mange, men har i etterkant fått status som en moderne klassiker. Lonergan har selv omtalt den som et slags tenåringsepos, - en dokumentarisk urban opera bygd over dagliglivets detaljer, frustrasjoner og stengsler, alt som gjør livet så utfordrende, morsomt og smertefullt.

Canadiske Xavier Dolan er en av vår tids stjerneskudd. Vi har tidligere vist Laurence Anyways. Denne gangen er det Mamma, hvor alenemor Diane prøver å oppdra sin voldelige og utagerende tenåringssønn alene, og finner nytt håp når en mystisk nabo plutselig blir en del av familien.

Vårens siste er også en av de fineste, nemlig Den store skjønnheten (La Grande Bellezza). Noen av livets store spørsmål i et poetisk fyrverkeri av en film som kjærtegner sansene med italiensk lynne og Romas kultur – drøyt 50 år etter inspirasjonskilden La Dolce Vita! Ikke rart at den har høstet inn både Oscar, BAFTA, Golden Globe, European Film Award, Norsk Amanda og en drøss andre priser!

Vi har selvsagt også med noen godbiter fra tidligere tider for å gi vårens filmatiske måltid en god balanse. Både cineast, Hollywoodklassikerene og kultklassikere!

Andrej Zvyagintsev er en av vår tids filmkunstnere som har vist russisk filmkunst av høy klasse (eksempelvis Tilbake). Vi har plukket fram en av filmene til hans forbilde og navnebror, ingen ringere enn Andrej Tarkovskij og debutfilmen Ivans barndom. Vi følger den unge traumatiserte gutten Ivans møte med krigen. Et sterkt stykke filmkunst om krigens redsler sett igjennom barneøyne.

Malteserfalken er en av de store film noir-filmene. Den var John Hustons debut og filmen som gjorde Humphrey Bogart til stjerne. Privatdetektiv Sam Spades (Bogart) partner blir myrdet og Spade tar opp jakten på malteserfalken, med grådige mennesker som går over lik for rikdom…

Klassiske It Happened One Night er en av tre filmer som har vunnet de fem store Oscar-prisene, beste film, regi, manus, mannlige og kvinnelige hovedrolle (de to andre filmene er Gjøkeredet og Nattsvermeren). En kvinnelig millionærarving rømmer hjemmefra og møter en journalist på landeveien som værer et scoop. Colbert og Gable er alene verdt billetten!

If… er fra en britisk privatskole i opprørets tiår, 60- tallet! En klassiker som satte en støkk i de fleste og viste konservatisme og regelrytteri på sitt verste, og som klargjorde Malcolm McDowell for A Clockwork orange.

Michael Caine er Carter, en hardbarka Londongangster med en død bror i Newcastle. En klassisk krimthriller og et fantastisk øyeblikksbilde av England.

Og så har vi kommet til David Finchers film, 20-årsjubilanten Fight Club! Kjedelige Jack (Edward Norton) møter den kule såpeselgeren Tyler (Brad Pitt) og sammen starter de Fight Club, hvor menn kan sloss og få selvrespekten tilbake! Kultfilm så det holder! Bli med og slåss!

Program

Hold musepekeren på plakaten for å se tid og sted, regissør og kort om filmen.
Klikk på plakaten for å se omtalesiden med fakta og trailer.