Høstens visninger



Last ned programflyveren,

2-sidig liggende A5-format.

________________________


Plakaten kommer ...

Program

Program  våren 2018

I 32 år, fra brødrene Lumiéres første kinovisning i Paris 1895 og frem til Al Jolson «sprengte lydmuren» med The Jazz Singer i 1927, var stumfilmen det enerådende formatet for kinogjengerne. Akkompagnert av levende musikk i kinosalene, og med skuespillere som måtte nøye seg med kroppsspråk og mimikk for å formidle handlingen ved siden av noen få tekstplakater, ble stumfilmene gitt et helt eget visuelt særpreg gjennom deres fokus på rent visuelle virkemidler. Et særpreg som vi også finner igjen i en moderne filmer, hvis bruk av lyssetting og skygger ofte henter sin inspirasjon direkte fra pionerene innen stumfilmsjangeren.

Begynnelsen med brødrene Lumières korte filmreportasjer var enkle slik som Toget som ankommer stasjonen og Arbeiderne som forlater fabrikken. Magikeren Georges Méliès skapte illusjoner gjennom spesielle effekter i sine eventyrfilmer, som Reisen til Månen (1902). Filmene var svært enkle med kameraet i en fastlåst posisjon som skapte assosiasjoner til teater. Amerikaneren Edwin S. Porter, med The Great Train Robbery (Det store togrøveriet, 1903), anvendte scenevekslinger, bevegelig kamera og meningsskapende kameravinkler, og innførte en bevisst klippeteknikk. Norden med Danmark og Sverige var langt fremme i tiden før den første verdenskrig. 

Et av de mest kjente eksemplene på hvordan bruk av nettopp lys og skygger brukes i stedet for datagenererte effekter i en hel film, er Francis Ford Coppolas 1992-versjon av Dracula. Utallige enkeltscener fra stumfilmtiden har blitt kopiert over til nyere filmer. Når Jack Nicholson økser seg gjennom baderomsdøren i The Shining, har Filmklubbens stumfilmelskerne allerede sett den samme scenen i både D.W. Griffiths Broken Blossoms og Victor Sjöströms Körkarlen. 

Og barnevognen som ruller nedover trappene i Sergei Eisensteins «Panserkrysseren Potemkin» har blitt kopiert i flere filmer, som f.eks. Brian de Palmas The Untouchables. Men, den kanskje største hyllesten til stumfilmen som genre må vel være Mel Brooks latterbombe «Silent Movie» fra 1976, den første helaftens stumfilmen på over 40 år, og også en stor kassasuksess, midt i mellom Haisommer og Star Wars. Stumfilmen er ikke helt ute i vår tid heller. I 2012 vant den franske stumfilmen the Artist selveste Oscar som beste film! Filmens handling foregår i Hollywood mellom 1927 og 1932, og følger en mannlig stumfilmstjerne på slutten av sin karriere, og en ung skuespillerinne på begynnelsen av sin.

Langt fra alle, både foran og bak kameraet, ble med over til lydfilmen, og blant de store navnene som enten frivillig eller ufrivillig mer eller mindre forsvant med lydens inntok i kinosalene finner vi kjente navn som D.W. Griffith, Robert Wiene, og Rex Ingram, mens andre stumfilmstjerner som Charlie Chaplin, Fritz Lang og Cecil B.DeMille fikk en suksessfull overgang til det nye formatet med mangeårige «lydkarrierer».

P.g.a. de ekstremt sårbare filmrullene som disse tidlige filmene ble spilt inn på, regner man med at minst 75% av alle stumfilmer er tapt for alltid. Blant disse såkalte «Lost films» er klassikere som Lon Chaneys legendariske «London After Midnight», John Gielguds filmdebut i «Who is the Man”, og F.W. Murnaus «Der Janus-Kopf», hans egen versjon av historien om Dr. Jekyll & Mr. Hyde.

Men, heldigvis er det nok av gullkorn igjen fra stumfilmepoken som både er bevart og restaurert, og førstemann ut hos filmklubben denne sesongen er østerrikeren G.W. Pabst. Pabst gjorde seg tidlig bemerket gjennom å bringe nye kvinnelige hovedrolleinnehavere frem i rampelyset, som Greta Garbo, Leni Riefenstahl og Louse Brooks. Brooks er også hovedrolleinnehaveren i vårt filmvalg, Pandoras Eske fra 1929. Til dampende erotiske undertoner blir vi kjent med den unge og vakre Lulu som forfører sin vei gjennom både menn og kvinner før hun etter hvert får kjenne på konsekvensene av sin umoral.


En av de store eposene fra stumfilmepoken må uten tvil være Abel Gances Napoleon. Rent filmteknisk regnes den som et mesterverk for sin tid, hvor regissør Gance tok i bruk alt som kunne krype og gå av både kjente og til da ukjente tekniske grep. Med en opprinnelig lengde på over 9 timer, har filmen blitt klippet ned og restaurert til drøye 5 timer, og med nykomponert musikk av Carl Davies. Vi viser hele herligheten i en spesialvisning med start allerede kl.17.00.

Regissøren Dziga Vertov var mest kjent for sitt arbeid med dokumentarfilmer og en allerede omdiskutert og kontroversiell type når han i 1929 kom med «Man with a Movie Camera». Dette kan neppe sies å være en spillefilm i ordets tradisjonelle forstand, da Vertov anså all fiksjonsfilm for å være opium for folket og arbeidet sammen med sine likesinnede i bevegelsen «Kino-Okis» å utradere alt annet enn den rene dokumentarfilmen. Her blir vi i stedet med på en reise gjennom kameralinsene til ulike scener fra dagliglivet i Sovjetunionen. Uten skuespillere, uten rekvisitter, og uten kulisser. Og uten handling. 

Joe May høres kanskje amerikansk ut, men han ble født i Østerrike under navnet Joseph Otto Mandel og jobbet med operetter på Hamburgs scener før han begynte i filmbransjen på 1910-tallet. Kjent for både eventyrfilmer, romantikk, komedier og kriminalfilmer, skal filmklubben vise hans Asfalt fra 1929, en av de siste tyske stumfilmene som ble laget. Et romantisk drama, med Gustav Frölich (kjent fra hovedrollen i Fritz Langs Metropolis) i den mannlige hovedrollen.


 
D.W. Griffith var en av stumfilmepokens store navn, som ble kalt «The Teacher of us All» av selveste Charlie Chaplin. Griffith sto bak klassiske storfilmer som «The Birth Of A Nation» og «Intolerance», før han forsvant inn i glemselen med lydfilmens inntog, godt hjulpet av rasismekontroversene som oppsto med hans kanskje noe i overkant positive fremstilling av KKK i den førstnevnte. Filmklubben har valgt ut hans «Broken Blossoms» til visning denne våren, et dystert og sørgmodig drama som regissør Griffith brukte mange måneder på å ferdigstille etter endt filming, fordi han i hans egne ord: «I can’t look at the damned thing. It depresses me so». 
Josef von Sternberg er kanskje mest kjent for sitt samarbeid med Marlene Dietrich som startet med «Der Blaue Engel», men også han hadde en kritikerrost karriere innen stumfilmen før dette. The Last Command er på mange måter en slags film i filmen, om ringer som sluttes, og med en Oscarvinnende Emil Jannings i hovedrollen som den aldrende hertugen som gjenopplever traumatiske deler av sitt eget liv gjennom sin rolle i en filminnspilling.
2. april er det duket for en dobbeltvisning av stum surrealisme med live konsertakkompagnement! Først ut er Tod Brownings The Unknown, med Lon Chaney i hovedrollen som den mystiske knivkasteren Alonzo The Armless, som bærer på en mørk hemmelighet….

Deretter skal vi over til ekspresjonismen og surrealismen som vi får bivåne på mentalinstituttet i A Page Of Madness, hvor vi gjennom en rekke tilbakeblikk og sidespor blir kjent med stedets vaktmester og hans plan…. En film som var regnet som tapt i mange år, før regissør Kinugasa oppdaget en kopi i hageskuret sitt mer enn 40 år senere.

Carl Th Dreyers Le Passion de Jeanne D’Arc er av mange regnet som et av de store mesterverkene i filmhistorien. Til tross for de storslåtte og dyre kulissene som ble bygget til filmen er det først og fremst nærbildene av de ulike ansiktene som er i fokus, og i særdeleshet hovedpersonens reaksjoner og følelser når hun konfronteres av sine anklagere. Dette ble hovedrolleinnehaver Renee Maria Falconettis siste film, men som filmhistoriker Roger Ebert sa : «Man kan ikke kjenne stumfilmen uten å kjenne ansiktet til Falconetti»
Siste stumfilm ut denne våren er Alfred Hitchcocks The Lodger. Vi blir med i Londons tykkeste tåke på jakt etter en seriemorder som tar for seg av byens unge damer. Ofte omtalt som den første virkelige «Hitchcock-filmen», er den den første i rekken av det som kanskje ble hans fremste kjennemerke fra hans mer kjente filmer utover på 40- og 50-tallet: Den uskyldige mannen som må på rømmen for å renvaske seg selv fra alvorlige anklager. Dette er også filmen hvor man for første gang fikk se Hitchcock selv i hans egne filmer. For da skuespilleren som skulle spille mannen i avisredaksjonen som tar i mot en telefonsamtale, ikke dukket opp som avtalt, tok regissøren rollen selv og skapte det som etter hvert ble en ufravikelig tradisjon.
Det er også med film om stumfilmtiden, slik som klassiske Singin’ in the Rain - et filmatisk overflødighetshorn som med stor kjærlighet og skarpt vidd portretterer nettopp overgangen fra stum- til lydfilm.
Det er ikke bare med stumfilmrelaterte perler. Resten av programmet er spekket av varierte innslag fra alle sjangre. Klassikere som 12 fortapte menn og Øst for Eden, franske etterdønninger med Le Dulous, kultskrekk som Nightmare on Elm Street, flotte filmer som bommet på publikum som the Fall og Phase IV, ny politisk dokumentar som Ai Weiwei: Never Sorry, underkjente U Turn av Oliver Stone og moderne klassikere som Night on earth! Her ligger alt til rette for en flott filmvår. Velkommen skal dere være!
 
Vårens program
15.01 The Fall - (Tarsem Singh, USA 2006, 117 min) 15 år
Gripende episk fortelling om kjærlighet og hevn! En stuntmann på sykehus skaper en visuell storslagen fantasiverden for en medpasient. Hvem overlever?
22.01 Pandoras eske - (Georg Wilhelm Papst, TYS 1929, 109 min) 11 år
Stumfilmklassiker hvor lyst og død går hånd i hånd rundt fortryllende og urovekkende Lola i mesterregissør Pabsts dystre chiaroscuro-univers.
29.01 Singin' in The Rain - (Stanley Donen, Gene Kelly, USA 1952, 103 min) 7 år
En romantisk komedie og et filmatisk overflødighetshorn som med stor kjærlighet og skarpt vidd portretterer overgangen fra stum- til lydfilm.
05.02 Kunstnerfilm: Ai Weiwei: Never Sorry - (Alison Klayman, USA 2012, 91 min) 15 år
Møt den kinesiske kunstneren Ai Weiwei i husarrest hvor han fortsetter arbeidet for ytringsfrihet, demokrati og rettferdighet gjennom sin kunst.
09.02 Napoleon - (Abel Glance, FRA 1927, 240 min) 15 år
Den episke historien om Napoleons ungdom og tidlige militære karriere. Filmen er kjent for sine filmteknikker, forut for sin tid, og widescreen-panoramascene på slutten. Filmen skulle være en av seks filmer.
12.02 Mannen med filmkameraet - (Dziga Vertov, RUS 1929, 68 min) Alle
En mann reiser rundt i en rekke sovjetiske byer, der han dokumenterer menneskers liv og arbeidsdager. Filmen er kjent for sine kinematografiske effekter (slow motion, dobbeleksponering etc.)
19.02 U Turn - (Oliver Stone, USA 1997, 125 min) xx år
Jaget og på vei til Las Vegas for å betale mafiagjeld får Bobby et ufrivillig stopp i en liten by i Arizona. Så går det fra ille til verre. Stjernespekket krimthriller.

26.02 12 fortapte menn - (Robert Aldrich, USA 1967, 210 min) 15 år
Fengselsfugler, mordere, galninger…! De 12 fortapte mennene er alt annet enn gode soldater. De kan likeså brukes til et umulig oppdrag – Å innta ett tysk nazi-slott!
05.03 Asphalt - (Joe May, TYS 1929, 90 min) Alle
Et nylig gjenfunnet mesterverk! En spesiell forbindelse oppstår mellom en naiv politimann og en gatesmart tyv under Berlins søte duft av asfalt.

12.03 Øst for Eden - (Elia Kazan, USA 1955, 118 min) 15 år
Strålende filmatisering av Steinbecks roman, hvor James Dean briljerer som Cal, som kappes med sin favoriserte bror Aron om farens kjærlighet.
19.03 Broken Blossoms - (D W Griffith, USA 1919, 90 min) 11 år
En varm kjærlighetshistorie: Cheng drar fra Kina til London, der Han møter ungjenta Lucy, som blir mishandlet av sin drukkenbolt av en far, og ønsker å redde henne fra en ulykkelig skjebne.
26.03 The Last Command - (Josef von Sternberg, TYS 1928, 88 min) Alle
Under en casting-prosess kommer en Hollywood-regissør over bildet av en gammel fiende fra Tsar-Russland. I tilbakeblikk fortelles historien om deres to skjebner.
02.04 Den ukjente + (Ted Browning, USA 1927, 63 min) xx år
Lon Chaney er den kriminelle Alonzo som søker tilflukt i et sirkus og gjør alt for å vinne hjertet til artistkollega Nanon - med tragisk utfall.


02.04 A Page of Madness - (Teinosuke Kinugasa, JAP 1926, 70 min) xx år
En mann tar seg arbeid som vaktmann på et mentalsykehus for å være i nærheten av sin kone.
09.04 Marerittet på Elm Street - (Was Craven, ENG 1984, 91 min) 15 år
Kan man dø av et mareritt? Freddy Krueger, like grotesk som hevngjerrig, hjemsøker en rekke ungdommers drømmer, med dødelig utfall. Ikonisk skrekk fra mesteren Wes Craven.
16.04 Påskefilm: The Passion of Joan of Arc - (Carl Theodor Dreyer, DAN 1928, 110 min) 7 år
Ble verdens beste film laget 1928? Se Dreyers mesterverk om den inkvisatoriske prosessen mot Jeanne d'Arc – og døm selv!
23.04 Night on Earth - (Jim Jarmusch, USA 1991, 129 min) 15 år
Vi følger fem taxi-sjåfører i fem forskjellige amerikanske og europeiske byer gjennom en og samme natt. Musikken er av Tom Waitz.
30.04 Phase IV - (Saul Bass, USA 1974, 84 min) 15 år
Uforklarlige hendelser i verdensrommet ser ikke ut til å påvirke jordkloden. Før senere, da merkelige ting begynner å skje i det små. Bokstavelig talt…
07.05 The Lodger: A Story of The London Fog - (Alfred Hitchcock, ENG 1927, 68 min) 7 år
Stumfilm fra Hitchcock - en seriemorder tar livet av blonde kvinner i London. Er den hemmelighetsfulle pene unge leietakeren til Mrs Bunting morderen?
14.05 Voldsmenn - (Jean-Pierre Melville, FRA 1963, 108 min) 11 år
Hardkokt, intelligent, stilisert destillat av amerikansk kriminalfilm fra 1930- og 40-tallet. Et stykke filmkunst fra fransk gangsterfilms mester.
24.05 Drammen Kortfilmkonkurranse 2019 - (Rune, ca. 120 min)
Velkommen til byens årlige kortfilmkonkurranse med morsomme, rørende, spennende, underfundige, kunstferdige og fantasifulle filmer!

Mulige utevisninger til våren: 
Union Scene: Blade Runner (Ridley Scott, USA 1982, 117 min) 15 år
Union Scene: Tilbake til fremtiden (Robert Zemeckis, USA 1982, 116 min) 11 år