Filmens musikk

Drammen filmklubb inviterer til kurs i filmmusikk. Utvid din filmforståelse - øk din filmglede!

 

Seminaret tar for seg musikkens rolle, og hvordan den har endret seg i løpet av filmhistorien. Hva musikk i og for film innebærer blir utdypet i dette seminaret, som er delt i en historie-, og en analysedel. Både historie- og analysedelen vil inneholde relevante klipp fra kjente filmer. Flere av dem vil være aktuelle filmer og komponister fra høstens semester.

Kurset holdes av Raffaele Rega, og foregår på engelsk. Raffaele har en mastergrad i Musikologi fra universitetet i Roma, og han jobber som lærer, komponist og musikkonsulent på filmproduksjoner. Raffaele bor i Oslo.

Here's the main subject Raffaele treats in his lecture:
  • The music perception in the silent era 
  • From compilation to the original score 
  • Film music dramaturgy: accompaniment and commentary function 
  • Music sources: Internal, external and subjective. 
  • Basic music forms: Leit motif, motifs and theme. 
  • Synchronization points 
  • Pantomime, songs and choreutic functions. Music in animation movies. 

 

Eksempler på filmer det er aktuelt å belyse, er følgende fra høstens program, tidligere program og kanskje kommende program:
Trikoloren: Blå, Funny Games, The birth of a Nation, Panserkrysseren Potemkin, The Artist, The jazz Singer, Citizen Kane (Bernard Herrmann), For noen få dollar mer og Once upon a time in America (Ennio Morricone), Amadeus, Underground, Carlito's Way, Døden er et kjærtegn, E.T., Amarcord og La strada (Nino Rota), High Noon, the Informer (Max Steiner), Jules & Jim, Sykkeltyvene, Steemboat Willy, O' Horten, Resevoir dogs, Diktatoren (Chaplin), Up, One man band, Et førjulsmareritt (Danny Elfman), A chairy Tale, Music land: Silly Symphonies, Entr'Acte, Elling, American beauty og Aprile.