Klipping

 

Klipping er et av filmens viktigste virkemidler. Det er filmens grammatikk og gir den mening og struktur. Kunnskap om klipp er viktig for å forstå og nyte filmens språk.

 

Klipp - også kalt montasje - er sammensettingen av filmopptakene. Hvordan dette er gjort, og hvilken rytme klippingen har, har stor betydning for filmen og opplevelsen av den. Det er først gjennom klippingen at filmkunst skiller seg fra andre kunstformer og blir til Film. Filmklipp blir av og til benevnt som "den usynlige kunstarten", fordi publikum  gjennom bevisst klipping ikke legger merke til klipperens arbeid.

 

Montasje må sees i sammenheng med bilde og kamerabruk. Vi deler inn montasjen i tre retninger:Realisme, formalisme og klassisk. Den realistiske filmen ønsker å framstille filmen så realistisk og virkelig som mulig. Slik virkeligheten ser ut. Innen formalismen forsøkes det ikke å vise virkeligheten realistisk. Snarere hvordan regissøren mener at den skal oppfattes. Slik virkeligheten føles. Klassisk montasje er en mellomting mellom realisme og formalisme. Det handler om ideell fortellerkunst, å fortelle en historie på best mulig måte. Slik virkeligheten burde være. 

 

 

Realisme

 

Realistisk klipp framstiller filmen som virkelighet. Men, poenget er ikke at historiene skal være virkelige, det er måten de fortelles på. Det kan gjøres gjennom få, men lange tagninger, slik som i Repet av Hitchcock. To venner dreper en klassekamerat og holder middagsselskap for familien for å begå det perfekte mord i Hitchcocks lekne thriller. Filmen er sammensatt av kun 10 klipp, og virker dermed som om den foregår i sanntid. Det mest ekstreme tilfellet er Russian Ark (Sokurov 2002), som be

står av kun én enkelt tagning på hele 96 minutter, i Vinterpalasset.

 

Et annet begrep innen realismen er kontinuitetsklipp. Det kan både referere til regler for likhet i tid og rom mellom tagningene som klippes sammen, og symbolske fellesskap mellom dem. Et eksempel er High Noon. Marshallen Kane (Gary Cooper)skal møte sin dødelig fiende på slaget tolv. Han har gjort alt for å beskytte byen men kan ikke stole på beboerne når han er i nød. En av tidenes beste westernfilmer. Andre gode eksempler er for eksempel Cleo from 5 to 7 (1962), Tarkovskis Nostalghia (1983), Offret (1986) ogSolaris (1972), Run Lola Run (1998), The Death of Mr. Lazarescu (2005) og The Turin Horse (2011)

 


Formalisme

 

En viktig gren innen formalisme er Sovjetisk montasje. En opplagt film når man snakker om klipp er Panserkrysseren Potemkin - Opprøret på krigsskipet Potemkin fører til revolusjon i Odessa. Men politiet svarer opprørene på en brutal måte. Trappescenen er en av filmhistoriens mest sette sekvenser. Det mest påfallende ved det er det store antall klipp og de mange korte bildene som sammen bygger opp helheten. Vi blir revet med i en bilde-strøm hvor en tilsynelatende endeløs mengde av soldater marsjerer ned trappene mot en like stor folkemengde. Hele sekvensen er bygget opp gjennom en montasje av mange mindre bilder og sekvenser.  Eisenstein  utviklet både gjennom teoretiske arbeider og i praksis sine montasje-teorier hvor han bl.a. vektla hvordan to bilder satt opp mot hverandre kunne skape nye betydninger som ikke i utgangspunktet finnes i noen av enkeltbildene. Eisenstein har inspirert mange, som f.eks. Hitchcock i Fuglene (1963) og Notorius (1946).

 

Innen formalisme har vi også flott bruk av abstrakt klipping. Slik som i Raging Bull. En sann historie fortelles på en kunstnerisk måte. Scorseses mesterverk med De Niro i toppform handler om en selvdestruktiv boksers vold og temperament som fører ham til topps i ringen, men ødelegger livet hans utenfor den. Se også Performance (1970) og Un Chien Andalou (1929, Fr.) Sammen med L'Age d'Or (1930).

 

a oss også nevne tematisk montasje, slik som i Baraka,. Vakker dokumentar om jordklodens mangfoldigheter både på godt og vondt. Andre gode eksempler er The Man with a Movie Camera (1929, USSR), Fellini's Roma (1972) og Life in a Day (2011).

 

 

Klassisk montasje

 

Innen Klassisk montasje holdes publikums oppmerksomhet på handlingsplanet med framdrift, historien og plottet. Det fortellertekniske skal skjules. Klassisk Hollywoodfilm har mange utsøkte eksempler på sømløs klipping, en teknikk som usynliggjør seg selv. To regler er at det må klippes mellom bilder hvor hastighet og retning er lik og at hovedmotovet må befinne seg i på samme sted i bildene. Sierra Madres skatt er en storslagen eventyrfilm om tre menn som leter etter gull i villmarka i Mexico. Gullet er ikke lett å finne og ennå vanskeligere er det ikke å miste sin sjel når de finner det. Flere eksempler er The Bridge on the River Kwai (1957), The Good, the Bad, and the Ugly (1966) og The Third Man (1949).

 

 

Annet

 

I tillegg er mange filmer som rett og slett er flott klippet. Slik som Motorsagmassakren! En film blir ikke spennende uten suggerende klipp. Nyt også klippingen i følgende filmer:The Last Laugh (1924), Seven Samurai (1954), Citizen Kane (1941), Cabaret (1972), M (1931), Bonnie and Clyde (1967)
The French Connection (1971), The Manchurian Candidate (1962), Bullitt (1968), All That Jazz (1979), Dog Day Afternoon (1975) og Safety Last (1923)

 

Brian de palma er en flittig bruker av splitscreen. Det er et alternativ til å klippe mellom to ulike steder hvor handlingene foregår. Blow Out er en spenningsfilm om en lydtekniker (Travolta) som er vitne til en ulykke - eller var det mord? Filmens historie er den samme som Filmklubben har sett tidligere i Antonionis Blow Up og Coppolas Avlyttingen. Flere splitscreeneksempler er Brian De Palmas Dressed to Kill (1980), Sisters (1973) og Carrie (1976). I tillegg har vi The Rules of Attraction (2002), The Thomas Crown Affair (1968) og Woodstock (1970)

 

Jakten av Erik Løchen er en banebrytende film som blant bransjefolk er regnet som den beste norske filmen gjennom tidene. Filmen foreskrev den nye franske bølgen og dens påvirkjning innen blant annet klipp (eksempelvis jump cuts) - før Godard (A bout de Souffle) og Truffaut. 

 

 

 

 

 

 

Buster Keaton var en  mester er innen både livsfarlige stunt og kreativ klippeteknikk. Slik som i utrolig morsomme Sherlock jr. og Our Hospitality!

 

 

 

Andre filmer bruker kreativt alternativ til klipp for flytting i tid og rom. Slik som Annie Hall - En nevrotisk, morsom og bittersøt kjærlighetshistorie, slik bare Woody Allen kan fortelle den. Sjekk også ut følgende filmer med kreativ klipp: Easy Rider (1969), Night Moves (1975), Memento (2000) og Enter the Void (2009).

 


       


Drammen Filmklubb © 2011-2015 .    Adresse: Postboks 20 Bragernes, 3001 Drammen      epost: drammenfilmklubb@googlegroups.com

Meld fra til webredaktøren dersom du har ris eller ros.
Drammen Filmklubb  2011 - 2018