Se video med presentasjon av filmhøsten 2020

Programflyer,

Plakat,

Program høsten 2020

2010-tallet

På tide å gå på kino!

Høstens tema er fortsatt 2010-tallet, vår egen tid. Og hvordan er så filmkonsumet vårt i dag? Vi streamer, vi ser serier, og vi ser på mobilen. Samtidig har det kommet mange flotte filmer, som verken har gått på kino eller som så mange har fått med seg. Det gjør vi noe med. Etter ett langt opphold er det endelig På tide å gå på kino igjen og nyte gode filmopplevelser sammen med andre filmelskere!

Ta en snartitt på hva vi tilbyr til høsten på denne videoen på vår Facebook-side.

Først – noen ord om filmen som kommersielt underholdningsmedium anno 2010-tallet. Kinoen utfordres av TV, nettbrett og mobiler(!). Tenk på det; for 10 år siden streamet vi ikke filmer på Netflix. I dag, er det Netflix og HBO to av våre viktigste portaler til filmopplevelser. Gjerne på mobilene våre. Netflix og Amazon produserer egne filmer selv, gjerne av høy kvalitet, slik som Roma og The Irishman, og enkelte filmer kommer ikke på kino i det hele tatt.

Seriene har tatt over. De er like påkostet og har de samme stjernene og regissørene som filmene. Vi ser Game of Thrones, House of Cards, Broen, Stranger things, Westworld, A Handmaids tale, Mindhunter og The Crown, for å nevne noen. I 2017 vendte David Lynch tilbake med en ny sesong av

Twin Peaks, 27 år etter at den banebrytende serien ble vist. Twin Peaks var kanskje den første TVserien som fikk samme status og trollbandt publikum på samme måte som de beste filmene, med en av de fremste filmskaperne i førersetet. Hva passer vel bedre enn at vi viser David Lynch’ stemningsmessige forløper til Twin Peaks – Blue Velvet! Naive Jeffrey (Kyle MacLachlan) finner et avkuttet menneskeøre og ledes inn i en verden av dop, kriminalitet og perversjoner – i en av 1980- tallets mest omdiskuterte filmer! Lynch navnebror, David Fincher, er en av vår tids største film- og serieskapere, med serier som House og Cards og Mindhunter. Vi har plukket ut hans kanskje største kultfilm til programmet. Hvilken, spør du? Se lengre ned, svarer vi.
Animasjonene blir mer og mer virkelighetstro. Disney gir ut nye, mer realistisk animerte versjoner av sine ganmle klassikere, som Aladdin og Løvenes konge. I det siste har også noen av våre mest kjente skuespillere blir animert på film, slik som Carrie Fisher og Peter Cushing i de siste Star Wars-filmene, og Robert De Niro og Al Pacino i Scorseses The Irishman.

Det er flere kvinnelige helter enn før! Harvey Weinstein ble sendt i fengsel etter Metoooppryddingen og kjønnsbalansen har endret seg sakte men sikkert i riktig retning. Nå har vi flere kvinnelige hovedpersoner i store serier og filmer, som Star Wars og Hunger Games, Avengers Captain Marvel og Frost. Filmklubbens tøffe heltinne, Nie Yinniang, blir kidnappet og lært opp i kinesisk kampkunst som leiemorder – med oppdrag å drepe mannen hun elsker… Enestående vakkert av den taiwanske filmskaperen Hsiao-Hsien Hou!
2010-tallet har vært et godt tiår for apokalypser og skrekk, med orginale filmer og serier med god mottakelse. Eksempelvis The Walking dead, The Kingdom, Blindfold og the Babadok.
Det strømmer på med superheltfilmer, med Superman, Batman, Wonder Woman, Ant-Man, Guardians of the Galaxy, Spiderman, Captain Marvel og resten av gjengen i the Avengers. Gjennom 2010-tallet har det kommet over 20 filmer bare med Avengers-helter og Avengersserien har spilt inn over 20 milliarder dollar. Disney eier Marvel, Star Wars i tillegg til sine egne filmer, og holder en fet hånd over dekadens mest innbringende filmer.
Og hva viser Filmklubben av alt dette? Ikke så mye! Vi tar heller tak i de aller beste filmene fra 2010- tallet som fortrinnsvis ikke er vist i Drammen tidligere og som ikke er gjengangere på TV på noe vis. (Vi skulle riktignok helst hatt med en av Netflix’ egenproduksjoner også, og vist hvordan den tar seg ut på kino, men det fikk vi ikke rettigheter til.) Dere skal få se Cannes-vinnere, utenlandske Oscarvinnere, både overraskende og banebrytende dokumentarer, store comeback og nye stjerneskudd! Vi starter med en av tiårets mest bemerkelsesverdige - og beste - filmer!

Sammen med Drammen Sacred Music viser vi Håp, en sterk personlig film om sykdom og hvordan dette påvirker våre omgivelser. Regi ved Maria Sødahl.

I samarbeid med Europafilm viser Drammen filmklubb denne realistiske krigsfilmen. FOR SAMA er et intimt, ufattelig vondt og vakkert filmbrev fra mor til datter, og et sjeldent vitnesbyrd fra krigen fortalt fra et kvinnelig perspektiv. Varme, fine og morsomme familieminner står i sterk kontrast til de brutale konsekvensene av den ustanselige bombingen.Waads kamera skyr ikke sterke scener, heller ikke når liv – i allealdre – går tapt. FOR SAMA har sanket velfortjent heder og ære samt enrekke jury- og publikumspriser verden over, og er en skarp oppvekker om det fortsatt krigsherjede Syria.

En av nittitallets mest spennende thrillere The silence of the lambs møter vi Clarice Starling, en ung FBI-aspirant, får som sitt første oppdrag å oppspore en seriemorder kjent som "Buffalo Bill". Han dreper unge kvinner for deretter å flå skinnet av de døde kroppene. For å få innsikt i morderen psyke oppsøker hun Hannibal Lecter, en tidligere psykolog og kannibalistisk seriemorder.

En av høstens sterkeste filmer, The Battle of Algiers presenterer vi spenning og filmkunst på sitt beste.
I 1954 innleder den Algeriske frihetsfronten et opprør mot landets fransk styre. Opprøret går over i full krig, som utkjempes på Algeries gater og torg. Terrorisme og tortur blir hverdagslige våpen i den blodige kampen som til slutt resulterer i Algeries selvstendighetserklæring i 1962.

Ballettimpresarioen Boris Lermentov får tidlig opp øynene for nykommeren Vicky Page – en ung og utrolig begavet ballerina. Av henne krever han disiplin og den ytterste hengivenhet til ballettkunsten, ettersom han vet at hun kommer til å bli en lysende stjerne på dansehimmelen. Som prima ballerina danser Vicky til musikk av den unge komponisten Julian Craster, som forelsker seg i henne. Snart blir hun stilt ovenfor en uløselig konflikt mellom kjærlighet til denne mannen og sin lidenskap for kunsten, og med de røde skoene danser hun seg mot katastrofens rand. The Red Shoes er en av filmhistoriens største klassikere.

Lars von Trier er en ustoppelig leverandør av god film, som alltid berører og skaper debatt. Justine og Michael gifter seg, men lykken kan bli kortvarig. Planeten Melancholia er på vei mot jorden. Verdens undergang har aldri vært vakrere.

Paul Schrader trekker trådene mellom legendariske Taxi Driver i 1976 og First Reformed drøyt 40 år senere. Et intelligent og selvransakende drama hvor den alkoholiserte presten Toller sliter etter sønnens død i Irak. Gravide Mary trenger hans hjelp i spørsmålet om å behode barnet, spørsmålet er om oppgaven blir hans frelse eller undergang.

Kenneth Lonergans «Margareth» fra 2011 er en film har gått under radaren for mange, men har i etterkant fått status som en moderne klassiker. Lonergan har selv omtalt den som et slags tenåringsepos, - en dokumentarisk urban opera bygd over dagliglivets detaljer, frustrasjoner og stengsler, alt som gjør livet så utfordrende, morsomt og smertefullt.

Canadiske Xavier Dolan er en av vår tids stjerneskudd. Vi har tidligere vist Laurence Anyways. Denne gangen er det Mamma, hvor alenemor Diane prøver å oppdra sin voldelige og utagerende tenåringssønn alene, og finner nytt håp når en mystisk nabo plutselig blir en del av familien.

Vårens siste er også en av de fineste, nemlig Den store skjønnheten (La Grande Bellezza). Noen av livets store spørsmål i et poetisk fyrverkeri av en film som kjærtegner sansene med italiensk lynne og Romas kultur – drøyt 50 år etter inspirasjonskilden La Dolce Vita! Ikke rart at den har høstet inn både Oscar, BAFTA, Golden Globe, European Film Award, Norsk Amanda og en drøss andre priser!

Vi har selvsagt også med noen godbiter fra tidligere tider for å gi vårens filmatiske måltid en god balanse. Både cineast, Hollywoodklassikerene og kultklassikere!

Malteserfalken er en av de store film noir-filmene. Den var John Hustons debut og filmen som gjorde Humphrey Bogart til stjerne. Privatdetektiv Sam Spades (Bogart) partner blir myrdet og Spade tar opp jakten på malteserfalken, med grådige mennesker som går over lik for rikdom…

Klassiske It Happened One Night er en av tre filmer som har vunnet de fem store Oscar-prisene, beste film, regi, manus, mannlige og kvinnelige hovedrolle (de to andre filmene er Gjøkeredet og Nattsvermeren). En kvinnelig millionærarving rømmer hjemmefra og møter en journalist på landeveien som værer et scoop. Colbert og Gable er alene verdt billetten!

Michael Caine er Carter, en hardbarka Londongangster med en død bror i Newcastle. En klassisk krimthriller og et fantastisk øyeblikksbilde av England.

Grey Gardens er en anerkjent dokumentar om en mor og hennes middelsldrende datters eksentriske livi en forfallen villa. Kvinnene forteller sin egen historie - et fall fra overklasse til fattigdom.

Vi avslutter 2010 tallet med What we do in the shadows, en morsom og rocka rockumentary som tar alt i fra musikaler og vampyrfilmer på kornet.

Vi tror dette blir en kjempeflott sesong. med 7 nye filmer på høstprogrammet og alle de andre filmene fra vårsemesteret vi brenner for å vise dere blir dette en spennende og variert filmhøst! vi gleder oss til å se deg!

Program

Hold musepekeren på plakaten for å se tid og sted, regissør og kort om filmen.
Klikk på plakaten for å se omtalesiden med fakta og trailer.